Ewidencja i sprawozdawczość w zakresie produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych
Ustawa z dnia 14 kwietnia 2023 r. o zmianie ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2023 poz. 877)1czyli tzw. ustawa o SUP wprowadziła m.in. obowiązek rozliczania się z wprowadzania wybranych opakowań z tworzyw sztucznych, a co za tym idzie prowadzenia stosownej ewidencji. Już dziś możemy sprawdzić w systemie BDO jakie dane będą niezbędne do złożenia sprawozdania o produktach, opakowaniach i gospodarowaniu odpadami w zakresie produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych za rok 2023.
Na podstawie nowych przepisów wynikających z ustawy o SUP, w systemie BDO w dziale III (sprawozdania) dodano trzy nowe tabele - nr 4, nr 5 oraz nr 6.
DZIAŁ III TABELA NR 4
Tabelę tę wypełniają przedsiębiorcy prowadzący:
jednostkę handlu detalicznego,
jednostkę handlu hurtowego lub
jednostkę gastronomiczną,
w których oferowane są produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, wymienione w załączniku nr 6 do ustawy.
W ewidencji należy uwzględnić ilość nabytych i wydanych (odpłatnie i nieodpłatnie) kubków na napoje oraz pojemników na żywność.
Uwaga! Od 1 stycznia 2024 r. obowiązkowe będzie pobieranie tzw. opłaty konsumenckiej za wydane pojemniki i kubki, z której trzeba będzie rozliczyć się z właściwym Urzędem Marszałkowskim a także uwzględnić pobrane kwoty w sprawozdaniu.
DZIAŁ III TABELA NR 5
DZIAŁ III TABELA NR 6
Powyższe tabele dotyczą przedsiębiorców (producentów i/lub importerów) wprowadzających do obrotu produkty z tworzyw sztucznych wymienione w załączniku 6 i 9 do ustawy.
Prowadząc ewidencję zwracamy szczególną uwagę na rodzaje produktów i ich charakter (czy są w całości lub częściowo wykonane z tworzywa sztucznego). Dodatkowo należy mieć na uwadze, że część produktów ewidencjonujemy w sztukach a część w Mg (czyli w tonach).
W tabeli 6 jest miejsce na wpisanie tzw. opłaty producenckiej, która będzie obowiązywała dopiero od 1 stycznia 2024 r.
WAŻNE!
Ewidencję prowadzimy dla każdego miejsca prowadzenia działalności osobno.
Ewidencję przechowujemy przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, którego informacje dotyczą.
W sprawozdaniu za rok 2023 ujmujemy dane dotyczące produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych od 24 maja do 31 grudnia.
Za rok 2023 nie pobieramy i nie uiszczamy żadnych opłat!
WNIOSEK AKTUALIZACYJNY
Do dnia 24 sierpnia 2023 r. podmioty wymienione poniżej powinny złożyć wniosek aktualizacyjny w zakresie wpisu do BDO:
przedsiębiorcy wprowadzający do obrotu (producenci i/lub importerzy) produkty z tworzyw sztucznych wymienione w załączniku 9 i 10 do ustawy– Dział II tabela 6
przedsiębiorcy prowadzący jednostkę handlu detalicznego, jednostkę handlu hurtowego lub jednostkę gastronomiczną, w których oferowane są produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, wymienione w załączniku nr 6 do ustawy – Dział II tabela nr 8.